20 december 2023

VCP-Nieuwsbrief 23.13

19 december 2023

Fijne feestdagen en een gezond 2024

Het Algemeen Bestuur en de medewerkers van de VCP willen iedereen bedankten die zich het afgelopen jaar voor de vakcentrale heeft ingezet. Wij kijken uit naar een prettige samenwerking in het komende jaar en wensen u prettige feestdagen en een gezond 2024.

Tot 2 januari is ons kantoor gesloten. Voor dringende zaken kunt u contact opnemen met Nic van Holstein.

19 december 2023

Belastingen en premies in 2024

Zoals elk jaar maakt de Vakcentrale voor Professionals (VCP) een kort overzicht van de wijzigingen rondom belastingen en premies. Ondanks dat het Belastingplan extra vroeg werd vastgesteld dit jaar waren er nog veel wijzigingen ten opzichte van Prinsjesdag. Een paar opvallende zaken willen we eruit lichten.

18 december 2023

Wat verandert er in het arbeidsrecht en sociale zekerheid per 1 januari 2024?

De VCP geeft elk half jaar een overzicht van de belangrijkste wijzigingen op het gebied van het arbeidsrecht en sociale zekerheidsrecht. Klik hier om te lezen wat er per 1 januari gaat veranderen.

14 december 2023

VCP Young Professionals pleit voor een nationale jeugdstrategie

VCP Young Professionals pleit samen met andere jongerenorganisaties zoals NJR, FNV Young & United, CNV Jongeren, ISO, LAKS en JOB voor een nationale jeugdstrategie. Steeds meer jongeren hebben het financieel lastig en vragen zich af of zij een goed bestaan kunnen opbouwen. Daar komt bij dat er bij jongeren vaak al een achterstand is vanwege een hoge studieschuld, lastige positie op de woningmarkt en vaker wordt gewerkt op een flexibel arbeidscontract. Er is een brede aanpak nodig om de problemen van jongeren aan te pakken.

11 december 2023

Patrick Hereijgers nieuwe pensioenwoordvoerder VCP Young Professionals

Patrick Hereijgers gaat aan de slag als pensioenwoordvoerder bij VCP Young Professionals. In die functie behartigt hij de pensioenbelangen van jongeren. “Het pensioenbewustzijn onder jongeren is laag, ik wil me de komende tijd inzetten om dat te verbeteren”, zegt Hereijgers.

8 december 2023

Gesprekken over verlenging Regeling Vervroegd Uittreden vastgelopen

De onderhandelingen met werkgeversorganisatie VNO/NCW, over het verlengen en verruimen van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) zijn vastgelopen melden vakbonden FNV, CNV en VCP.

6 december 2023

Uitnodiging bijeenkomst werk en mantelzorg

De Stichting van de Arbeid, waar de VCP deel van uitmaakt, en Stichting Werk&Mantelzorg hebben de handen ineengeslagen en presenteren op 18 januari 2024 een inspiratiedocument over werk en mantelzorg. Het inspiratiedocument bevat concrete tips en praktijkvoorbeelden om mantelzorg bespreekbaar te maken en te komen tot maatwerkoplossingen. Dagvoorzitter Maarten Bouwhuis neemt ons mee langs inspirerende initiatieven en concrete mogelijkheden. En welke stappen op organisatie -en sectorniveau noodzakelijk zijn. Voor meer informatie of om aan te melden, klik hier. De VCP is betrokken geweest bij de totstandkoming van het inspiratiedocument.

2 december 2023

In memoriam Wolter Muller

Een markant oud-bestuurslid is de VCP ontvallen. Wolter Muller, de eerste vicevoorzitter van toen de MHP, is op 25 november 2023 overleden te Rotterdam. Hij was een wegbereider in een tijd waarin het hoger personeel zich een plek moest verwerven in het sociaaleconomisch krachtenveld. Daarbij had hij de kunde om altijd begrip op te wekken voor zijn positie. Een in memoriam over een van onze toenmalige ‘gezichten’ in Den Haag.